هنگام ارایه سخنرانی، فعالانه به بررسی مخاطبین خود بپردازید. سخنرانها باید به طور متناوب اطلاعاتی را که ارایه میکنند تعدیل نمایند. در فرایند سخنرانی، ممکن است با وفقههایی از جانب مخاطبین خود(سؤال، اعتراض، تشویق و.) مواجه شوید. وفقههای کلامی مهم نیستند. بلکه مهمتر از آنها، نشانههای غیر کلامی بیانگر توجه و موافقت یا خستگی و مخالفت هستند که در حالات چهره و طرز استقرار مخاطبین متبلور میشوند.
بررسی موثر فرایند، نیازمند آن است که شما این نشانهها را به دقت تفسیر نموده و سپس با آنها سازگار و هماهنگ شوید. اگر احساس میکنید که مخاطبین شما توجه نمیکنند، میتوانید حجم صدای خود را تغییر دهید، مکثی کنید، به سمت جلو حرکت کنید، یا در بین مطالب خود داستانی جالب یا طنز را نقل کنید.
نیازهای اساسی روز مخاطبین منبع
درباره این سایت